Figurenomloop

De figurenomloop van de Poldertoren is een kunstwerk, een mechanisch schouwspel van een aantal poppen die op het hele en op het halve uur als een soort treintje naar buiten komt. Het is een vorm van publiekskunst die het historisch verhaal vertelt van het gebied Noordoostpolder.

Het wachten is nog op een glazen stolp die aan de buitenkant van de poldertoren het speelwerk moet beschermen tegen de duiven.

Tijdens de bouw van de toren heeft de bouwmeester A.D. van Eck het idee gelanceerd om een speelwerk aan te brengen.
Hij wilde graag een speelwerk met verdwijnende schepen en opkomende mensenfiguren die de droogmaking zouden symboliseren
Zowel het carillon als de figurenomloop zou gemaakt worden door de Koninklijke Klokkengieterij Petit & Fritsen (Aarle-Rixtel).
Het probleem was dat er niemand te vinden was die de poppen kon maken.
In de muur was op twaalf meter hoogte al een ruimte opengelaten, maar er werd een plank voor geschroefd. Plan mislukt.

NA DRIEËNDERTIG JAAR

Het vijftig jaar bestaan van de Noordoostpolder in 1992 en het feit dat de gemeente Noordoostpolder in datzelfde jaar 30 jaar bestaat, is aanleiding geweest om alsnog tot een speelwerk in de toren te komen. De Lionsclub Noordoostpolder trok dit initiatief.
Na ruim 33 jaar werd een computergestuurde figurenomloop geplaatst.

De Koninklijke Klokkengieterij Petit & Fritsen uit Aarle-Rixtel heeft het gemaakt.
In 2015 is Petit en Fritsen samengegaan met Koninklijke Eijsbouts b.v. uit Asten.
De poppenmaker is Hans van Brunschot. (Moergestel)
Op 8 september 1992 is de figurenomloop officieel aan de gemeente aangeboden. De officiële ingebruikname werd door premier Ruud Lubbers op 9 september verricht.

De vormgeving van de omloop is anders geworden dan A.D. van Eck in 1959 in gedachten had. De symbolische betekenis is echter overduidelijk.
Het zijn zes aluminium beschilderde figuren. De ontwikkeling van de oertijd tot heden is gestileerd weergegeven.